Werkvakantie Roemeniƫ

Eerste en tweede dag

Hier een uitgebreider berichtje van eergister en gister.

De aankomst. We zijn rond 2 uur aangekomen op het vliegveld in Boekarest. Toen moesten we langs de douane en onze koffers ophalen. Dat was nogal een hele klus, want er was maar 1 lopende band en er komen 3 vliegtuigen tegelijk aan. Nadat iedereen haar koffers heeft gevonden konden we naar het busje die klaarstond. De reis duurde 4 (!!) uur en onderweg hebben we geld gewisseld en nog wat gedronken. Rond 8 uur kwamen we aan in Zabola en daar stond Boroka (de dominee) al op ons te wachten. We hebben bij haar huis kennis gemaakt met de meiden van hier en daarna ging ieder naar haar gastgezin. Dit was heel erg spannend voor iedereen maar uiteindelijk is het wel goedgekomen. Je kunt goed merken dat er grote verschillen zijn tussen de gezinnen. De een heeft een wc in de badkamer en de ander moet daarvoor naar buiten lopen.

Klik op foto voor groot formaat

Wachten en zoeken naar de koffers

Klik op foto voor groot formaat

Kennismaken met de andere meiden

De tweede dag. We moesten ons om 10 uur verzamelen bij het parochiehuisje. Daar hebben we echt kennisgemaakt met de meiden. We hebben spelletjes gedaan en daarna gingen we het dorp in. Daar hebben we 3 kerken bezocht en naar een uitzichtpunt geweest. Onderweg kwamen we langs een zigeunerdorpje. Alle mensen kwamen naar ons kijken en bedelen. Er was een vrouwtje die deed werkelijk alles voor een sigaret van Arie. Ze trok haar broek naar beneden, echt alles dus! Dat is uiteindelijk wel goed afgelopen. We konden er na die tijd wel om lachen. 'S middags gingen we eten bij onze gastgezinnen en daarna weer naar het parochiehuisje waar we zoete broden hebben gebakken. Die waren heel erg lekker. Na dit eten zijn we nog naar een superklein museum geweest over de geschiedenis en leefwijze van de mensen in Zabola. Na de rondleiding kregen we een concertje van 3 mensen. Dit was heel grappig. Er werd nog gevraagd wie de kleding uit Zabola aan wou trekken en dat wou Mieke wel. Dit was heel leuk om te zien en er zijn veel foto's gemaakt. Hierna zijn we met onze gastgezinnen naar huis gegaan.

Sweet breads