Werkvakantie Roemenië

Op het randje van de dood..

Haha dat klint spannend en dat was het ook wel. We beginnen even bij het begin van de dag en dan zul je het wel horen!

Vanmorgen moesten we weer om 10 uur bij Boroka zijn. Vanuit daar gingen we naar een openluchtmuseum. Hier waren allemaal gebruiksvoorwerpen en machines te zien, oa.trekkers. Eerlijk gezegd vonden we dit niet zo boeiend. Hierna gingen we naar een stadje naar wat winkeltjes (vooral souvernirs).We hebben een rondje gelopen door hetcentrum en toen gingen we met de bus de berg op. Daar zijn we ergens gestopt en toen moesten we verder lopen, dat was een hele reis.

Toen we verder liepen begon het steeds meer te stinken naar rotte eieren.. Haha wat bleek dus boven op de berg was een soort van opening van een grot en binnen een hoogte van 0 en 1 meter zat zwavel (harstikke giftige stof). Als je zwavel inademt ben je binnen een minuut dood. Iedereen was al een beetje verschrikt hierdoor en we hadden echt zoiets wat is dit! De meesten zijn wel binnen geweest. Als je in die grot stond kreeg je hele warme benen dat was heel apart. Je mocht ook niet langer dan 10 minuten in die grot staan dat was te gevaarlijk. Jullie denken echt waarom gaan er dan heen, nou zoiets moet je eigenlijk wel gewoon een keer zien. Nu komt het. Roelof had zijn zonnebril aan zijn shirt hangen, en die viel er af. Arie had zoiets van ik pak die zonnebril wel even, dat is gewoon automatische reactie dus hij bukken. Alleen dan kom je in die strook met zwavel wat dus harstikke giftig is. Gelukkig is het allemaal goed gekomen en zijn er geen rare dingen gebeurd. Maar het was wel heel spannend, daarom op het randje van de dood.

Klik op foto voor groot formaat

De zwavelgrot, bij het geel-witte gedeelte zat allemaal zwavel

Na de grot zijn we in de bus een stukje gaan rijden en toen kwamen we in een krater van een (dode) vulkaan terecht. Bij die camping zat een groot vulkanisch meer en daar hebben we ingezwommen. Dit duurde niet superlang want er kwamen al donkere wolken aan. We zijn nog een tijdje gebleven maar toen begon het ook te donderen vanuit de verte. Wij (de meiden uit Gramsbergen) waren alvast terug naar de bus gelopen omdat we het eigenlijk maar niets vonden. Nadat iedereen in de bus zat begon het van heel dichtbij te onweren en ook keihard te regenen. We zijn terug naar Zabola gereden en naar ons gastgezin gegaan.

Klik op foto voor groot formaat

Het meer

Lizanne en Sanne

Hallo allemaal,

Wij hebben net ons zelf even kunne opfrissen bij Boroka, in onze gastgezinnen hebben ze geen badkamer, haha.

Het is goed hier, wel heel anders dan in Nederland. Het brood is nogal droog hier, 1 plakje hier is ongeveer net zo groot als 2 in Nederland. Wij zijn dan ook behoorlijk snel vol, terwijl er op de tafel nog tomaten, eieren, kaas, worst, paprika, salade, sla, jam en andere dingen staan. Bij elk gerecht krijg je koekjes ( wel een beetje taai ondertussen ).

Het avond eten bestaat uit onder andere, macaroni met tomatensaus (jajaa Nederlands), macarani met een mengsel van brood kruimels en nog iets, verschillende soorten soep allemaal zelf gemaakt, aardappels met tomatensaus, (dat is van bijna iedereen het lievelingseten hier), pannenkoeken, te drinken kregen we warme melk, thee MET suiker en koffie moest ZONDER suiker, chocomelk, cola, ranja jus. best veel dus, je verhongert hier zeker niet, en ze verwachten dat je na 1 broodje of 1 bord vol eigenlijk nog niet vol kunt zijn.

Een deel van onze groep slaapt op dezelfde kamer als het meisje uit Romenie en sommigen hebben en 'eigen' slaapkamer. Sommige bedden zijn wat hard, en veel bedden worden ook gebruikt als bank.

Het zou misschien leuker zijn geweest om dit berichtje er gewoon op te zetten, maar Tessa en Anniek beheren de site, haha .

Groetjes Lizanne en Sanne

Annemiek

Ik denk,ik kijk even op de site en dan lees je zulke enge dingen..Gelukkig is alles goed afgelopen.

Wat zullen jullie allemaal weer blij zijn straks met het echte hollandse eten.Heel veel plezier nog allemaal.

En Sanne....Dikke kus van ons....

Groetjes Gerjan,Annemiek en Sten

Diny en gerritjan

Hallo dan, jullie beleven nog eens wat daar, dus geen oude trekker gekocht Sanne? het weer is daar geloof ik net als bij ons, ook regenbuien en zon, hoeveel graden is het daar? Begint het al een beetje te wennen ? het eten is erwel goed, dunkt me, verhongeren is er niet bij, gelukkig maar.
Nog veel plezier en de groeten aan iedereen en van iedereen

Henriette Gerrits

Fijn dat jullie zoveel plezier hebben en al zoveel hebben meegemaakt.
Kom maar niet meer in de buurt van zwavel en Arie moet maar niet meer bukken lijkt mij zo.

Geniet en maak veel plezier met elkaar.

Jullie merken wel dat we het erg leuk vinden om over jullie te lezen en te zien.
Dus zet maar lekker veel op de site.

gr.
Henriette Gerrits

zwaantje seinen

je maakt een mens wel aan het schrikken
gelukkig is het goed afgelopen
doe voorzichtig aan
en verder een prettige tijd,
en dan welthuis.

inge seinen

wat een belevenissen allemaal!
kan roelof nog wel wat zien door die zonnenbril?
spannend hoor...en wat een verschillen zo te lezen in jullie gastgezinnen waar jullie logeren.
gaat het al wat beterder met de taal?
leuk die foto's trouwens...krijg je een beetje een indruk van wat jullie beleven.
veel sucses en plezier!
tot morgen!!
groetjes inge seinen

Gea Hulzebosch

Aan de hand van de foto; wat een ontzettend mooie natuur! Geniet ervan!

Marieke

Hé hallo,

Klinkt tot nu toe allemaal erg leuk. Vooral het verschil in cultuur is volgens mij erg groot. Gelukkig is het verschil in eten minderg groot. Geniet er nog maar even van want volgens mij moeten jullie volgende week aan de bak.

Gr Marieke.

P.s. Sanne is wist niet dat je 's ochtends om half 5 weg ging. Ik werd een beetje uitgelachen toen ik 's middags aan kwam kakken.