Werkvakantie Roemenië

Donderdag

Aan jullie reacties te lezen willen jullie meer foto's, dat komt voor elkaar! We beginnen hier gelukkig steeds meer te wennen hier en het praten gaat ook steeds beter. Het is harstikke gezellig zo samen met de groep. Vanavond hebben we op een terrasje gezeten met z'n allen.

Groepsfoto

Vanmorgen moesten we om 9 uur verzamelen. Dat is best vroeg maar het is ons allemaal nog gelukt! (We leven hier een uur later dan in Nederland dus half 8 voor jullie, gaap). We moesten vandaag weer in de bus, maar gelukkig niet zo lang als gister. Vanmorgen zijn we naar een supermooi kasteel geweest. Het was van de koning van Roemenie en nu word het door de overheid tentoongesteld. Het kasteel is bijna hetzelfde gebleven als toen die van de koning was en echt perfect, alles is mooi! We laten hier zeker foto's van zien.

Na het kasteel gingen we naar een lift toe die ons boven op de berg bracht, ongeveer 2 kilometer hoog. Het uitzicht was hier schitterend! Eerst waren er nog wolkjes maar die dreven snel weg. We hebben een tijde gezellig op de berg gezeten met z'n allen. Rond 5 uur gingen we weer naar beneden met de lift en in de bus.

Prachtig uitzicht

Toen gingen we naar een hele grote supermarkt, waar ze echt vanalles hebben. We hebben hier flink inkopen gedaan. Er was ook nog een Mcdonalds dus we hebben superlekker gegeten, eindelijk iets wat we echt kenden. Om half 8 moesten we weer bij de bus zijn en toen gingen we terug naar Zabola. Onderweg hebben liedjes gezongen en jammer genoegafscheid genomen van Aniko, zij was een van de begeleiders maar kon er niet de hele tijd bij zijn.

Eten bij de Mc

We hadden afgesproken dat we met z'n allen op een terrasje een dorp verderop gingen zitten en nu ik dit typ zijn ze dat dus aan het doen (ik, Anniek, ben thuis gebleven want voelde me niet erg lekker). Hopelijk gaat het morgen beter want dan gaan we een berg beklimmen. We zullen zien.

ZOUT....

Gistermorgen moesten we al erg vroeg verzamelen. We gingen met onze slaperige koppen in de bus en we moesten wel 5 uur rijden!! Maar toen we eenmaal op de plek van bestemming waren gekomennamelijk de ' salt region' was de reis het meer dan waard. De mijnen bestaan volledig uit zout. We hebben even aan de muren en de grond gelikt en het klopte:) Ook was er een speeltuin in de grot, dus we hebben ons even uitgeleeft.

Nadat we ons tegoed hadden gedaan aan de zoute muren gingen we , om in de zoute termen te blijven naar een zoutwater meer. Dit was erg bijzonder want door de hoeveelheid zout die in het water zat bleef je drijven. Gemiddeld was het water 25 graden. Heerlijk warm dus. Hoe verder je naar onderen ging hoe warmer het werd. Helemaal onderin is het wel 40 graden. Dit was weer een hele belevenis.

Nadat we weer een paar uur in de bus hadden gezeten kwamen we allemaal weer veilig aan in zabola.

Vandaag gaan we naar het kasteel waar de film van dracula is opgenomen, oeeeee erg spannend dus:)

Tot snel,

groetjes de roemenie meiden.

Op het randje van de dood..

Haha dat klint spannend en dat was het ook wel. We beginnen even bij het begin van de dag en dan zul je het wel horen!

Vanmorgen moesten we weer om 10 uur bij Boroka zijn. Vanuit daar gingen we naar een openluchtmuseum. Hier waren allemaal gebruiksvoorwerpen en machines te zien, oa.trekkers. Eerlijk gezegd vonden we dit niet zo boeiend. Hierna gingen we naar een stadje naar wat winkeltjes (vooral souvernirs).We hebben een rondje gelopen door hetcentrum en toen gingen we met de bus de berg op. Daar zijn we ergens gestopt en toen moesten we verder lopen, dat was een hele reis.

Toen we verder liepen begon het steeds meer te stinken naar rotte eieren.. Haha wat bleek dus boven op de berg was een soort van opening van een grot en binnen een hoogte van 0 en 1 meter zat zwavel (harstikke giftige stof). Als je zwavel inademt ben je binnen een minuut dood. Iedereen was al een beetje verschrikt hierdoor en we hadden echt zoiets wat is dit! De meesten zijn wel binnen geweest. Als je in die grot stond kreeg je hele warme benen dat was heel apart. Je mocht ook niet langer dan 10 minuten in die grot staan dat was te gevaarlijk. Jullie denken echt waarom gaan er dan heen, nou zoiets moet je eigenlijk wel gewoon een keer zien. Nu komt het. Roelof had zijn zonnebril aan zijn shirt hangen, en die viel er af. Arie had zoiets van ik pak die zonnebril wel even, dat is gewoon automatische reactie dus hij bukken. Alleen dan kom je in die strook met zwavel wat dus harstikke giftig is. Gelukkig is het allemaal goed gekomen en zijn er geen rare dingen gebeurd. Maar het was wel heel spannend, daarom op het randje van de dood.

Klik op foto voor groot formaat

De zwavelgrot, bij het geel-witte gedeelte zat allemaal zwavel

Na de grot zijn we in de bus een stukje gaan rijden en toen kwamen we in een krater van een (dode) vulkaan terecht. Bij die camping zat een groot vulkanisch meer en daar hebben we ingezwommen. Dit duurde niet superlang want er kwamen al donkere wolken aan. We zijn nog een tijdje gebleven maar toen begon het ook te donderen vanuit de verte. Wij (de meiden uit Gramsbergen) waren alvast terug naar de bus gelopen omdat we het eigenlijk maar niets vonden. Nadat iedereen in de bus zat begon het van heel dichtbij te onweren en ook keihard te regenen. We zijn terug naar Zabola gereden en naar ons gastgezin gegaan.

Het meer

Eerste en tweede dag

Hier een uitgebreider berichtje van eergister en gister.

De aankomst. We zijn rond 2 uur aangekomen op het vliegveld in Boekarest. Toen moesten we langs de douane en onze koffers ophalen. Dat was nogal een hele klus, want er was maar 1 lopende band en er komen 3 vliegtuigen tegelijk aan. Nadat iedereen haar koffers heeft gevonden konden we naar het busje die klaarstond. De reis duurde 4 (!!) uur en onderweg hebben we geld gewisseld en nog wat gedronken. Rond 8 uur kwamen we aan in Zabola en daar stond Boroka (de dominee) al op ons te wachten. We hebben bij haar huis kennis gemaakt met de meiden van hier en daarna ging ieder naar haar gastgezin. Dit was heel erg spannend voor iedereen maar uiteindelijk is het wel goedgekomen. Je kunt goed merken dat er grote verschillen zijn tussen de gezinnen. De een heeft een wc in de badkamer en de ander moet daarvoor naar buiten lopen.

Klik op foto voor groot formaat

Wachten en zoeken naar de koffers

Kennismaken met de andere meiden

De tweede dag. We moesten ons om 10 uur verzamelen bij het parochiehuisje. Daar hebben we echt kennisgemaakt met de meiden. We hebben spelletjes gedaan en daarna gingen we het dorp in. Daar hebben we 3 kerken bezocht en naar een uitzichtpunt geweest. Onderweg kwamen we langs een zigeunerdorpje. Alle mensen kwamen naar ons kijken en bedelen. Er was een vrouwtje die deed werkelijk alles voor een sigaret van Arie. Ze trok haar broek naar beneden, echt alles dus! Dat is uiteindelijk wel goed afgelopen. We konden er na die tijd wel om lachen. 'S middags gingen we eten bij onze gastgezinnen en daarna weer naar het parochiehuisje waar we zoete broden hebben gebakken. Die waren heel erg lekker. Na dit eten zijn we nog naar een superklein museum geweest over de geschiedenis en leefwijze van de mensen in Zabola. Na de rondleiding kregen we een concertje van 3 mensen. Dit was heel grappig. Er werd nog gevraagd wie de kleding uit Zabola aan wou trekken en dat wou Mieke wel. Dit was heel leuk om te zien en er zijn veel foto's gemaakt. Hierna zijn we met onze gastgezinnen naar huis gegaan.

Sweet breads

Eerste reactie

Hallo allemaal,

We zijn goed aangekomen in Roemenie, de reis is goed gegaan en er zijngeen nare dingen gebeurd.

Onze eerste indrukken zijn: warm, hele grote verschllen in de huizen hier, het praten gaat best wel moeilijk. De meiden hier die hebben nog maar een paar maanden les in Engels en begrijpen nog niet alles, maar we redden ons wel!Eigenlijk is het heel anders dan we hadden verwacht, dat moeten we eerlijk zeggen. We hebben nu niet zo veel tijd dus een uitegebreider berichtje komt zeker nog, maar we wouden toch even laten weten hoe het nu gaat.

We zullen proberen om steeds iemand anders een stukje te laten schrijven,deze is geschreven door Tessa en Anniek.

Groeten uit Roemenie!

Morgen

Nu komt het toch wel heel dichtbij.. Morgen gaan we naar Roemenië! Iedereen is druk bezig met koffers inpakken geweest vandaag en alles is nu geregeld. We vertrekken morgen al om 5 (!!) uur uit Gramsbergenom naar het vliegveld in Keulen te gaan. Rond 11 uur zitten we in de lucht en dan komen we rond half 3 in Boekarest aan. Vanuit daar gaan we met een bus naar de plaats waar wij moeten zijn, wat nog zo'n 3 uurtjes rijden is.

We hebben er met z'n allen heel erg zin in en kijken er erg naar uit!Dit zal waarschijnlijkhet laatste berichtje uit Nederland zijn en we hopen als we in Roemenië zijn, ook regelmatig wat op de blog te plaatsen!

Het is al bijna zover..

Het is al bijna zover.. over5 dagenvertrekken we naar Roemenië!! We kijken er met z'n allen erg naar uit en zijn ook erg benieuwd wat ons allemaal gaat overkomen. De laatste dingen zijn zo'n beetje geregeld en iedereen is druk bezig met de koffer inpakken.

Zondagmorgen werden we in de Boomhofkerk uitgezwaait door degemeente, er werd een lied voor ons gezongen.Dat was een mooi gebaar. Joseewas hier ook nog even, dat vonden we leuk want we hadden haar al een tijdje niet meer gezien.

's Middags zijn we gezellig bij elkaar geweestbarbequen, omdat het de laatstekeer is dat we elkaar zo zien enzo nog even samen te zijn.We hebben het erg gezellig gehad en lekker gegeten.